Virgvasrnap
2007.04.01. 18:59
Virgvasrnap nnepli az egyhz Jzusnak szamron val diadalmas jeruzslemi bevonulst: sokan a np kzl ruhjukat tertettk az tra, msok gakat trtek a fkrl, s elje szrtk. Az elttejr s utna tdul sokasg gy kiltozott: Hozsanna Dvid finak! ldott, ki az r nevben jn! Hozsanna a magassgban! (Mt 21, 8). Ennek nyomn kerlt az nnep szertartsai kz a plms, Eurpa szaki tjain pedig a barks krmenet.
A krmenet teht jeruzslemi eredet, ahol a legutbbi idkig minden esztendben megismtldtt a jeruzslemi pspk szemlyben az r jelkpes bevonulsa a szent vrosba. A krmenet npe a falakon kvl gylekezett. Itt trtnt a plmaszentels. A kapukat bezrtk a menet eltt, csak ksbb nyitottk meg. A pspk szamrhton vonult be, a kanonokok s hvek pedig ruhjukat tertettk elje. A pcsi egyhzmegyben is volt a kzpkorban krmenet: a hvek itt is ruhjukat tertettk az tra.* Taln ennek a liturgikus hagyomnynak elnpiesedett maradvnya, hogy szmos helyen vagy virgvasrnap, vagy nagypnteken kirakjk a tli vastag ruht az udvarra, utna pedig elteszik jvre.
A szentels kzpkori monasztikus szertartsrl a Pray-kdex tjkoztat bennnket. Archaizmusai kzl emltsre mlt, hogy az egsz falut megjr krmenetben az rs e szavainl: percutiam pastorem, a papot a barkaggal megveregettk.* ltalnos hagyomny szerint Jzust vagy az evangliumos knyv, pedig feszlet jelkpezte, amelyet zldel gakkal dsztettek. Nmetorszgban s Ausztriban a krmeneten egy fbl faragott, kerekeken jr szamarat (Palmesel) is krlvezettek. Ezt is virggal s zld ggal kestettk.* Van adatunk arra, hogy a nmet lakossg Brtfa vrosban a XV. szzadban a virgvasrnapi krmeneten szamrhton l Krisztus-szobrot is vezettek.*
ltalnosnak tetsz rgi hagyomny szerint mr a virgszombati barkagyjts is paraliturgikus cselekmny volt. Van adatunk arra, hogy a viglin krmenet indult a bartok smegi templombl a barkahordoz gyermekek el (1714).* A barkt Szabadkn a Rkus-kpolnban gyjtttk ssze.* A hvek krmenetben innen vittk t az nnepen a kzeli Terz-templomba, ahol a szentels trtnt. Majd liturgikus elrs szerint a templomi krmenetben is rszt vettek vele.
A szzadforduln a gcseji iskolsgyerekek szombaton mentek ki az gakrt a kzeli erdre vagy hegyre. Ez alkalommal a fik fekete cukorsvegbl ksztett zskot tettek a fejkre. Fel is bokrtztk, felpntlikztk, oldalukra pedig fakardot ktttek. A kislnyok fejkn fehr koszorval jelenek meg az iskolban. Innen a mester, vagyis tant vezetsvel prosan, ntzva mentek gakat vgni. Miutn ez megtrtnt, a magukkal vitt ennivalt, tbbnyire tojst, elkltttk. Akadt gazda, aki a hegyen borral is megknlta ket. A szentelsre sznt gakat vllukon, most mr valamelyik virgvasrnapi neket nekelve, vittk hazafel. A templomot hromszor megkerltk, majd az gakat odalltottk az oltrt krnyez falakhoz. A hvek msnap ebbl vettek maguknak.*
A felsnemesapti kisdikok aprbb testvreikkel virgszombaton mr hsvtra kszlt nnepl ruhjukban jelentek meg az iskolban. Karonl aprsgaikat a menyecskk is elhoztk. Az iskola udvarn szpen felsorakoztak, s tantik ksretben hangos nekszval vonultak a br hzig, ahol mr vrtk ket:
Hej koszor, koszor,
Szp szn s jszag,
Vannak benne virgok,
Kis rvidke zldgok,
Cifra kicsiny levelek,
Vannak benn res helyek.
Liliom a tisztasg,
Szeldsg a gyngyvirg,
Rzsa szeretet jele,
Zld a remny levele,
Cifra kicsiny levelek,
Vannak benn res helyek.
A br virgz barkt osztott ki a gyerekek kztt, akik nekket az udvaron mgegyszer elnekeltk. Innen a templomba menet mr a liturgikus nnepi himnusz, a Gloria, laus et honor magyar mst zengedeztk: Dicssg s dicsret Neked megvlt kirlyunk, kinek gyermeki szp sereg mand dessges neket. Harangszval fogadtk ket. Bent a templomban leraktk a hozott barkt. Msnap ezt szenteltk meg, s osztottk ki.
A szegedi tjhoz tartoz Balstyn az gakat szintn iskolsgyermekek szoktk sszegyjteni Gergely napjtl egszen az nnepig. Fradozsukrt nmi ajndk jrt.
Hajs nmet faluban figyermekek a barkacsomt spr mdjra lennel erstik egy botra s gy viszik a nagymisre. Ebbl egy-egy jut a nagyanyjuknak, keresztanyjuknak, esetleg mg ms ismersknek is. Az gakat dlutn hordjk szt. Piros tojst kapnak rte. A megmaradt barkt a hz kertsre tzik s nagyszombatig otthagyjk, amg meg nem szlal a feltmadst jelz harangsz. Ezutn tzvsz ellen flviszik a padlsra. A rgieket idnknt elgetik, s a kert fldjre szrjk.*
A hagyomnyt cltudatos kutatssal bizonyra mg napjainkban is gyaraptani lehetne. Figyelmet rdemel benne a diksg, ksbb figyerekek rekordcis tevkenysge, amely mg flttlenl a kzpkorba nylik vissza, s idzi a pueri Hebraeorum hozsannzst. Az brzols a hazai ikonogrfiban egybknt ritkn fordul el. Figyelmet rdemel azonban a Klmncsehi Brevirium egyik miniatrja.*
A Bakonyvidken a hvek olvasjukkal krlfogva tartjk fl a barkt szentelsre.* Horvtzsidnyban a legfiatalabb csaldtag viszi a barkt szenteltetni.*
Kmpc tanyakzsg szegedi eredet npe – j temploma lenyegyhz lvn, ahol nincs barkaszentels – gy segt magn, hogy az eltte ll fzfkrl vg le egy-egy gat. Szentelmnynek tiszteli s hajlkban ezt tzi ki.
A virgvasrnapi szentelt barka, ms npi nevein brka, cica, Kapnikbnyn cicaberke, grgkatolikusoknl cicuska, Gcsejben cicamaca, cicemaca, cicabarka,* macuka, Btyn cicamce, Szkelyfldn pimp, Aranyosszken, Torockn fzfacicula, polinga,* a Borsavlgyben picus,* nagyrabecslt npi szentelmny: Krisztus kirlyi menetnek tanja s emlkjele.*
Mikes Kelemennek, a Fejedelem nagypnteken trtnt hallrl rt levelben olvassuk: virgvasrnap gyngesg miatt nem mehetett templomba, hanem a kzel val hzbl hallgatta a mist. A mise utn amely pap odavitte neki a szentelt gat, trdenllva vette cl a kezbl, mondvn, hogy taln tbb gat nem fog venni.*
A virgvasrnapi szentelt barkt Somogyi Elek szerint* azrt szentelik, hogy mindnyjan azon hvek, akik jtatosan fognak vlek lni, minden testi s lelki veszedelmektl Istennek kegyelme ltal megriztetnnek. Mert abban ll azoknak megszentelsek, hogy azok a lakosok, akiknek hajlkba talltatnak e megszentelt gak, az rdgnek minden rtalmitl szabadok legyenek. Hogy azoknak mindennapi szemllse minket arra integessen, mikppen kellessk a mi letnknek rtatlansgval, azaz a jsgos cselekedeteknek gyakorlsval virgzanunk.
A szentelt barkt hasznljk orvossgul. A szegedi tjon a csald mindegyik tagja hideglels ellen elnyel belle egy-egy szemet. Mshol torokfjsrl nyelik. A hagyomnyt Csorna npe is ismeri.* Az Ipolyvidken azt tartjk, hogy a tavalyrl megmaradt barka s hsvti morzsa fstje fltt fejjel lefel lblt gyerek kigygyul a szemversbl. Hercegszntn hasonlkppen. Sndorfalvn a barkval a haldokl fltt keresztet rajzolnak boldog kimlsrt. Tpn a halott koporsajba teszik.
A matyknl az eladlnyt megveregetik a szentelsrl hazahozott barkval, hogy minl hamarabb frjhez menjen.* Nyrvasvri grgkatolikus csaldjaiban az desapa szokta megveregetni a gyerekek htt. Sarud gazdi a jszgot vesszztk meg vele. E szoks az aprszenteki korbcsolssal keveredett. A palc Szk faluban, hogy a l jl menjen: a barka kztt ostorhegyet is szenteltetnek a templomban.* Szhalmon szna- s szalmakazalba szrjk. Egyes vidkeken, ha valaki a passi alatt a szentelt barkbl keresztet csinl s odahaza felszgezi a pajta ajtajra, akkor a tehn tejt nem brjk majd elvenni. Mshol a szentelt barkt a mestergerenda mell teszik, mert klnben a gonoszok megrontank a tehenet. Eger vidkn, ha a virgvasrnap szentelt barkval megvesszzik a tehenet, nem fog vres tejet adni. Szegeden, hogy a sertsvszt tvoltartsk, az lkszb al szentelt barkt tesznek. Makn a hazahozott barkbl kevernek a jszgok telbe. Vastagabb ggal a disznk eledelt kavargatjk. Hasonl gyakorlat l Deszken is. Kiszomborban egy barkaszemet a l, tehn homlokn drglnek szt, hogy a nyila ne csapjon beljk.
Az Alfldn a mhkasok el teszik, amikor elszr viszik a szabadba. Azt hiszik, hogy akkor a mhek sok mzet gyjtenek, s jl rajzanak. Nhol, gy Nmetprnn (Slovensk Pravno) a szentelt barkt porr getik s a vetmag kz vegytik,* hogy j terms legyen. Zirc nmetsge hrom szemet a ktba dob, hogy a csaldnak j vize legyen. Bven term lesz az a gymlcsfa, amely al a templombl virgvasrnap kisprt szemtbl raknak. Nagymnyokon egyebek kztt a padlson tartott gabonba szrjk.*
A bokortanyk evanglikus tirpk npe rl, ha ismers katolikus csaldoktl szentelt barkt kap.* Oltalmaz clzattal az elshz kommdjra vagy tkr mg kerl.
Jellemz, hogy a torockvidki unitrius s reformtus magyarok is igen kedvelik az Aranyosszken fzfacicula, Torockn polinga nven emlegetett virgvasrnapi barkt, amelyet Torockszentgyrgy katolikus templomban szentelnek. Kitzik a padls gerendjra s nyri vihar idejn tzbe vetik.
Tbb helyen ismeretes az a hiedelem is, hogy a szentelt barkt nem j bevinni a hzba, mert akkor sok lgy lesz. Ezrt vagy a pincbe, vagy a padlsra viszik, vagy pedig az ereszet alatt tzik fel. Itt az eredeti funkci elhomlyosult. Elfelejtettk, hogy seik azrt tztk ki az gakat a szabadban, hogy a villmok mintegy meglssk ket s elkerljk a hzat.* Maga a szoks megmaradt ugyan, de most mr j rtelmezst adtak neki.
A barka gihbor idejn orszgszerte hasznlatos. A rgi szabadkmnyek vilgban a szegedi tjon ilyenkor szentelt gyertya lngjnl meggyjtottk. Kmny al tartottk, hogy fstje eloszlassa a rossz fllegeket. Sndorfalvn vihar, jgvers esetn elveszik, aprra sszevagdaljk. A konyhban felfordtjk az asztalt, ngy lbra rteszik az aprra vgott barkt s gy imdkoznak mellette.
Szildgysgban gzengskor szentelt barkval fstlik a szobt a veszedelem ellen.*
Hangonyi bcssok zarndoktjukra is elviszik a barkt, hogy az gihbor, villmcsaps elkerlje ket. Domoszl palc faluban a gyerekek szentelt barkbl formlt ngy keresztet snak el a szl ngy sarkba.* Gcsejben szalmazskba teszik, hogy a villm be ne csapjon a hzba.* Kethelyen tzre vetik, hogy fstje megakadlyozza a villm becsapst. Msik rszt hsvt napjn a mezre viszik, letzdelik, hogy a jg elkerlje a vetseket. Ilyenkor mindenfel trdenllva jtatoskod embereket lehetett ltni a mlt szzad vgn a fldek kztt.*
A pcsi Nagydeindol szlhegyen gihbor, jges ellen barkt vetnek az Atya, Fi, Szentllek nevben tzre.
Mintha igazban csak korunkban bontakoznk – taln a hazai nmetsg hatsra, – az a szoks, hogy a virgvasrnapi barkt nagypnteken, hsvt napjn kiviszik a temetbe s a hozztartozk srjra szrjk. Ismeri Szabadka bunyevc npe is. Btyn annyi barkagat raknak a temeti nagykeresztre, ahny elhalt tagja van a csaldnak. Budars s a krnykbeli nmet faluk mintegy Emmaust jrva, hsvthtfn kiviszik a temetbe, de ki a mezre, vetsekre is.* Erdsmrokon a barkt a gazda fldjre, a gazdasszony pedig az elhalt hozztartozk srjra viszi.
Ha valakit virgvasrnap temetnek, az eleki nmetek a pap kis kzikeresztjre (pacificale) barkt ktnek.*
Privigye (Prievidza) s Garamvlgye szlovk anyi a barkaszentelsre s passira elviszik gyermekeiket, akik mg nem tudnak beszlni, hogy mielbb olddjk meg a nyelvk. Hasonl Plskef, Balatonendrd magyar hiedelme is: a nma, nehezen beszl gyereket el kell vinni passimondsra.
Hangonyi szls szerint: mondassuk r a passit. Zalaszentbalzson azrt viszik ket, hogy majd ne fljenek a mennydrgstl. Ebbe a hiedelembe nyilvnvalan belejtszott a szentelt barka sajtos szentelmnyi alkalmazsa is. A ngrdi Kll faluban ez a nagypnteki passi alatt trtnik.
A hagyomny nyilvnvalan a jeruzslemi gyermekek hozsannzsbl mertett sztnzst.
Virgvasrnaphoz itt-ott archaikus tavasznnepl hagyomnyok is fzdtek.
Nagykr alfldi faluban virgszombaton a gyerekek kolompot ktnek a nyakukba, s az utckon szaladglva kolompolnak. Este, amikor mr az emberek fekvre trtek, a legnyek befogtak egy lovat az ekbe, s a lnyoshzak udvarn vagy kertjben barzdt szntottak s virgmagot vetettek bele. Akadtak olyanok is, akik az ablak al orgonatvet ltettek.
Otok szlavniai horvt faluban virgvasrnap a kutakat virggal szoktk a lnyok dszteni. A szombaton szedett virggal vasrnapra virradra flkestik kedvesk ktjt, kiskapujt, kertst. A lny leend napa a kt vdrbe tojst tesz jutalmul, hsvtra ezt festik meg. Mieltt elmennnek a kttl, megtltik a vlyut vzzel, s anyanyelvkn ezt neklik: n flkeltem kora reggel, vizet merek j napamnak. des napam, kegyes napam, nyisd meg nekem kiskapudat. Ha a lny mr jegyese is a legnynek, akkor a ktgmre a virg mell magasztte cifra trlkzt is tesz jvend napa szmra, aki fnthagyja, hogy a falu npe templombamenet lssa. Ebd utn hlbl kalcsot is visz leend menynek, hogy a hzt megbecslte.*
Virgvasrnap a Kiskrptokban sok helyen apr szlovk lnyok zld fzfaggal jrnak hzrl hzra. Az gat teleaggatjk szalagokkal, s res kifjt, de ssbllel, sznes ruhadarabkkkal krlfogott tojshjjal. Ezt „Jzus jeruzslemi bevonulsnak emlkre” teszik, mikzben az ablakok alatt Jzus knszenvedsrl nekelnek.* A szoks katolikus tirpkjaink kztt is l. A lnyok az evanglikus csaldokat is flkeresik.*
A hagyomny Litke palc faluban hsvt vigilijra kerlt t. A legnyek nagyszombat reggel elszr tojst gyjtttek, majd az erdbl repknyszer billinget hoztak, hogy a lnyok koszort kssenek belle. Amg a koszorkts megtrtnt, a reggel kapott tojsbl rntottt stttek, de gy fjtk ki, hogy hjt utna crnra fzhessk. A rntottt megettk, majd a lnyok a koszorval a templomi zszlkat, kereszteket dsztettk. Ezt Mrk napjn bzakoszorval cserlik ki. A legnyek a tojshjbl ksztett fzrt a templom falra vagy a kzelben egy fra fggesztettk.*
A hagyomny bizonyra sokkal gazdagabb helyi vltozatokban lt, mint amennyire a kutatsbl, gyjtsbl ismeretes.
A palcok krben szmos faluban fekete-, de fleg virgvasrnap mig l a kiszejrs, kiszehajts, mshol villzs. Minthogy a jtk nem szakrlis, illetleg liturgikus fogantats, csak ppen utalunk r. Egybknt Manga Jnos kivl kutatsai* a rszletezst flslegess is teszik.
A kisze-hagyomny az archaikus pogny tltemetsnek, tavaszvrsnak sznes megnyilatkozsa, amely a szlovkoknl, cseheknl, morvknl is a mienknl gazdagabb vltozatokban ismeretes. A kisze szalmval tmtt, felltztetett s a falun keresztlhurcolt, vgl elgetett vagy vzbe dobott fabb. Lnyok, menyecskk, gyerekek nekszval ksrik.
A moldvai Klzse csng legnyei virgvasrnap belefjnak tilinka nevezet fzfaspjukba. Ez a habajgats: Clja – mint mondjk – hogy a halottak meghalljk s vrjk a hsvti feltmadst.* Eredeti clzata szerint nyilvnvalan a tavaszt kltgettk vele.
|